جمعه، مهر ۰۲، ۱۳۸۹

چگونه بر مساحت کشور خود بیفزائیم؟

اول خبر رو بخوانید:
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دانش جغرافیا را دانش مهمی خواند و گفت: "با دقت در مسائل جغرافیایی، دستاوردهای بسیار خوبی خواهیم داشت." سردار سرتیپ احمد وحیدی در مراسم افتتاح و رونمایی از چهار طرح مهم جغرافیایی افزود: "وسعت ایران بیش از یک میلیون و 800 هزار کیلومتر مربع است!" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شناخت مسائل جغرافیایی را بسیار مهم خواند و گفت: "مراجعه به جغرافیا و برداشت از آن مسأله مهمی است."
سردار وحیدی در تشریح طرح های افتتاحی گفت: "نقشه جهان با مرکزیت زمانی مکه مکرمه از طرح‌های بسیار مهمی است که پس از یک سال تلاش و کار فراوان در سازمان جغرافیایی وزارت دفاع، به ثمر نشست و ما امروز شاهد رونمایی از این نقشه هستیم."
وی گفت: "در این نقشه، نصف النهار مبدأ که به عنوان مبدأ زمانی محاسبات کشورها مورد استناد قرار می‌گیرد، از خانه کعبه، به عنوان مرکز عالم هستی عبور داده شده است و این نقشه می‌تواند در توجه هرچه بیشتر جهان به اهمیت و جایگاه کعبه، به عنوان کانون مهم مورد اهتمام جهان اسلام مؤثر باشد."
وی نقشه نصف النهار را با مبدأیت مکه در همسویی هرچه بیشتر ملل اسلامی مؤثر دانست و افزود: "اعلام نصف النهار مکه در مقابل نصف النهار گرینویچ که از طرف یک انگلیسی در سال 1884 مطرح شده بود، موجب همگرایی جهان اسلام خواهد شد."
خبر رو خواندین؟
منبع خبر هم پایگاه اطلاع رسانی دولت بود. جناب وزیر کلاً در سخنانش به جز سوتی چیزی نداره ولی نکته اینجاست که ایشون در دفاع از اظهار نظر نادرستش درباره مساحت ایران و در برنامه زنده بخش کارشناسی بعد از خبر ساعت 22:30 شبکه 2 و در گفتگو با حیدری مجری برنامه تأکید کرد که یک میلیون ششصد و چهل و هشت هزار کیلومتر مربع غلطه و یک میلیون و هشتصد هزار کیلومتر مربع درسته! حیدری در پاسخ گفت:" من یک بار این رقم رو از آقای ا.ن شنیدم و فکر کردم اشتباهِ عددی است!" که جناب وزیر گفت: "وقتی رئیس جمهور عنوان کردند باعث شد ما پیگیری کنیم و متوجه شدیم حق با رئیس جمهور است و ایران یک میلیون و هشتصد هزار کیلومتر مربع است!".
در واقع من نمی‌دونم که ایشون چطوری پیگیری کردن و باز هم نمی‌دونم که چطوری در پیگیری‌ها به این نتیجه رسیدن که وسعت ایران صد و پنجاه و دوهزار کیلومتر مربع بیشتر شده! گمانه‌ زنی‌ها در مورد این اسهال نظر همچنان ادامه داره ولی به نظر من از دو حالت خارج نیست:
یکی این که جناب ا.ن اینقدر به نیویورک رفت و آمد داشته که دیگه نیویورک رو خونه خودش می‌دونه و هنگام محاسبه مساحت ایران، مساحت نیویورک رو هم میندازه سرش! به قول این فرنگیا: I heart NY
یک حالت دیگه هم که همه از قبل باهاش آشنا هستن اینه که ایشون که رو همه تپه‌ها گل کاری داره، حالا احتمالاً یه جاهایی اینقدر زیاد بوده که سرریز کرده و ریخته دریای خزر و خلیج فارس و به این ترتیب به مساحت ایران اضافه شده!
حالا برگردیم به اسهال نظر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مورد نصف النهار مبدأ و انتقالش از گرینویچ به مکه. اولاً که ایشون ذرت پرت کرده و گفته یک انگلیسی در سال 1884 این نظریه رو مطرح کرده. جالب اینجاست که نظریه ثبت زمان به شیوه امروزی برای اولین بار در قرن هفدهم (حدود 1675 میلادی) توسط یک فرانسوی به چالرز دوم پادشاه بریتانیا پیشنهاد شده بود و دلیل این که گرینویچ، به عنوان مبدأ نصف انهار انتخاب شده، این بوده رصد خانه پادشاهی انگلیسی که تأمین کننده هزینه این تحقیقات بوده، در گرینویچ قرار داشته. ادعای احمد وحیدی برای انتقال مبدأ به مکه، مثل این می‌مونه که مثلاً بازی‌های المپیک 2012 لندن، که با هزینه کشور انگلیس برگزار خواهد شد، به وقت عربستان برگزار بشه!
×××
خبر دیگه‌ای که بد نیست به اون اشاره بشه اینه که "شورای فرهنگ عمومی کشور"، روز گفتگوی تمدن‌ها (سه‌شنبه ۳۰ شهریور) را از تقویم رسمی کشور حذف کرد. دلیل نام‌گذاری این روز به نام گفتگوی تمدن‌ها بر می‌گردد به موضوع پیشنهاد محمد خاتمی به سازمان ملل متحد برای نام‌گذاری سال 2001 به نام سال گفتگوی تمدن‌ها. منصور واعظی دبیر این شورا دلیل حذف مناسبت "گفتگوی تمدن‌ها" را منقضی شدن زمان این مناسبت و نداشتن متولی خاصی" برای آن عنوان کرد!
البته احتمالاً جناب دبیر شورا فراموش کرده‌اند که کلاً در حال حاضر کشوری در دنیا پیدا نمی‌شود که حاضر به گفتگو با ایران مدل ا.ن باشد! و به همین دلیل روز گفتگوی تمدن‌ها از تقویم رسمی کشور حذف شده است!